МАСТЯСЬ/МАСЛЕНИЦА

МАСТЯСЬ/МАСЛЕНИЦА

Мастясь

Телесь свал канды стакачить ломантнень туртов: якшамо, чопода. Секскак весе покш кеняркс марто учить тундонь самонть, конань, кода содатано, эряви вастомс покш кенярксчисэ. Кезэрень шкасто кемильть, од Тундонтень стака изнямс сыре кежей Теленть. Секскак Тундонтенть лездамга келейстэ тешкставсь Мастясь. Теленть ильтямсто кезэрень шкань эрицятне славасть Яриланть – чипаень ды ламо сюронь максыця пазонть.

Кенярксчинь койтне

 

Алкукс меремс, Мастясь – те языческой кенярксчи. Те чистэнть тундонь чипаенть лемс седикеле панильть кругловой сюкорнэть, тень туртов почтонть човорилизь веденть марто. Седе тов сынст полавтызь мазый пачалксесэ. Мастянь чистэ сэвемс пачалксе – те невти, ломанесь нильсь чипаень пелькске, сонзэ лембенть, чевтенть ды валдонть.

Кругловой «чипайнетнень» панемась – те чипаень тердемань кой. Ков седе ламо паневить ды сэвевить пачалксеть, тов седе курок ушодови тундось ды седе лембеть улить кизэсь ды сёксесь. Пачалксень панемадонть башка, нама, ванстовсть Мастянь лия койтнеяк. Вейкесть эйстэст – зярдо од ломантне ды покштне кильдсть алашат, анокстасть нурдот ды зярыяксть ардыльть веленть перька.

Васенце колмо читнестэ мольсть кенярксчинтень анокстамот: усковсть толпандянть туртов пенгеть, мазылгавтсть кудотнень, стявтсть ловонь ошпандот. Прявт кенярксчитне ютавтовсть цетьверькстэ саезь недлячис. Кудотнес совсесть сень туртов, штобу ярсамс тантей пачалкседе ды симемс пси чайде.

Теде башка, мазый парсейсэ мазылгавтыльть чувтонь чары ды якасть мартонзо ульцява. Кенярксчистэнть свал тейнесть морамо кужот, те истя жо сюлмавозь чипаенть марто. Седикеле чипаенть ды толонть невтильть истя: кирвазтильть чувтонь чарыть ды нолдылизь пандо прясто. Чарытнеде кирвазтильть ламо: сень, кинь чарызе ардомсто эзь пра, сы иестэ учось уцяска ды ярмакт. Кемильть, кие а кенярды Мастянь чистэ, карми мелявтомо сы Мастянть самс.

Мастянь тешкстамонь прявт участникекс истя жо ульнесь овтось. Ломантне оршавтыльть цёранть лангс овтонь кедь, ды сон кармиль киштеме велень эрицятнень марто вейсэ. Мастя ды овто – кодамо сюлмо ютксост? Весе чарькодевикс: тельня овтось уды эсензэ пизэсэнзэ, тунда – сыргози. Сыргозсь овтось – сась тундось. Ракшатне пек парсте марить пертьпельксэнь весе полавтоматнень. Наряжазь овтонть ломантне каванясть ды бажасть киштемс мартонзо, стявтомс телень удомастонть.

Нама, олгосто ды тейтерьавань оршамопельстэ теевсь Мастянь нецяесь. Мастянь недлянть перть тандавксось ульнесь кенярксчинь прявт героекс: сонзэ ардтневтсть нурдосо, кандтнесть мартост. Тандавксось тешкстась Мастянь кенярксчинть ды кежей теленть. Мастянь меельце чистэнть тандавксонть яжасть ды пултасть толпандясо.

Мастясь – те покш кенярксчи. Сонзэ тешкстамсто ломантне анокстыть Ине постонтень, пазнэнь кемиця ломаненть туртов Инечиденть икеле оймень ды рунгонь ванськавтомантень.

Тедеде Мастянь недлясь сави февралень 20-26-це читнес.

Церьковань прявт вешематнень коряс, кенярксчинь недлястонть пазнэнь кемицятненень а мереви ярсамс сывельде. Ды седикелень шкатнестэ саезь ванстовсь пек паро кой – панемс тантейдеяк тантей пачалксеть. Кенярксчинь столенть лангс сынь путовить эрьва мезе марто: икра, топо, капстат, модамарть. Ды ламбамот: варения, ягодат, умарть ды лият.

Ванстовсть кемемат, мастянь недлястонть ютавтозь одирьвань ладямось свал прядови весёла свадьбасо, семиясь карми кеме ды уцяскав, вейсэ сынь эрить часияв эрямо, кармить ламо эйкакшост ды нуцькаст. Урьвакстозтненень-венчазтненень истя жо мереви невтемс часияв эрямост, псистэ паламс ламо ломань ютксо. Палсицятнень пурнавозтне почодсызь ловсо, истя арсить тенст кувака, мелявкстомо эрямо.

 

Мастянь

тешкстамонь недлясь

 

Кода содатано, Мастянь тешкстамось моли недлянь перть, эрьва чись – башка кенярксчи, конась сюлмавозь башка тевенть марто.

Мастянь 1-це чись – пондельникесь – куватьс учозь Вастома. Кудазораватнень туртов те пек стака чи, ламо сави пидемс-панемс. Васняяк, панемс ламо пачалксеть инжетнень туртов. Сеть пачалксетне, конатне эзть удала, алтавить кулозтненень, конатнень а стувтнить весе недлянть перть. Ушосонть рана валскестэ саезь марявить пейдемат – тосо теить телень покш тандавксонть, стявтыть ловонь ошпандот.

2-це чись – овторникесь – весёла Налксемат. Те чись пештязь кенярксто, пейдемадо ды паро ёжодо. Од тейтертне кирякстнить пандо прясто, цёратне – невтить виест стака пелькстамотнесэ. Седикеле кортасть, кие сехте васов арды пандо прясто, сень кудосо лияназось (лён) карми седе кувака, оесь карми парсте пивтевеме. Секскак эйкакштне весе вийсэст бажасть ардомс седе васов. Седе сыретне сыргить инжекс, тантей пачалкседе ярсамо. 

Мастянь 3-це чись – середась – тантей каванямо. Низанятне бажить ваномс содамотнень мелест, каванить сынст тантей пачалкседе ды кенярксчинтень анокстазь позадо. Те чистэнть ютавтовить весёла пелькстамоткак – кинь каванямонзо седе тантейть ды мазыйть.

4-це чись – «покш цетьверьк». Те чистэнть ютавтовить ламо киштемат-морамот. Аволь умок урьвакстозтнень-венчазтнень озавтсть саласкес ды ардовтылизь пандо прясто, сыненст эрявсь паламс весень икеле. Кие а согласиль – правтылизь лов потс. Цёратне невтить виест эрьва кодамо пелькстамосо.

Мастянь 5-це чись – пецясь – мельстуиця Чокшнеть. Низанянь чи. Те чинть низанятне куватьс учить – сыргить инжекс содамонтень, косо сынст каванить тантей ярсамопельде, авась варштасы, кода тейтерезэ эри од семиясо. Бути содамось покорды тейтерензэ, низанясь мурнесы!

6-це чись – субутась – Парыянь сэтьме аштемат. Те чистэнть столь экшс пурныть сехте малавикстнэнь, вечкевикстнэнь, кить тешкстасть сонзэ ильтямонть. Весе казить вейкест-вейкест туртов казнеть. Мирденень лисеме анокстыця тейтертне тердить инжекс ялгаст, неть чокшнетнестэ марявить пейдемат, вадря кортамот.

Мастянь 7-це чись – чумонь нолдамонь недлячи. Кенярксчинь тешкстамонь меельце чистэнть киненьгак а мереви кадовомс кудосо, сехте сыретнеяк лисить ушов, малавиксэст эли шабраст кедьстэ чумочинь нолдавтомо. Эйкакштне сюконясть тетяст-аваст икеле ды вешсть нолдамс чумост весе покордамотнень кисэ. Те чистэнть прядови кенярксчинь тешкстамось, веленть куншкасо теить покш толпандя ды тов ёртсызь тандавксонть (ютазь эрямонь тешкс).

Обедтэ мейле весе пурнавильть церьковас, вечерняс, конась панжсы Ине постонть.

 

Мезе те Ине постось?

 

Ине постось – прявт пост, сехте кезэрень, конась кемекстазь Православной Церьковасонть. Сон моли сисем недлянь перть – Простямонь недлячистэнть саезь Инечис. Те озномань ды чумонь нолдамонь шка, пазнэнь кемицятне ванськавтыть оймест ды рунгост: вешить Пазонть нолдамс пежетьксэст, мейле причастить.

Постонть шкасто а мереви налксемс, киштемс, морамс, кунсоломс музыка, ракамс, ваномс телепередачат (ансяк кулянь), венчамс-урьвакстомс. Постонь васенце ды меельце недлятне сехте стакат.

 

Наталия Козлова,

Н.П.Огарёвонь лемсэ МГУ-нь  «Филология: Отечественная филология (языки и литературы народов России (мокш./эрз.), русский язык и литература)» факультетэнь васенце курсонь студентка. 

Масленица

Зима всегда была испытанием для нашего человека: холодно, голодно, темно. Потому приход весны являлся очень радостным событием, которое обязательно нужно было отпраздновать. Древние верили, что молодой Весне сложно одолеть старую коварную Зиму. Чтобы помочь Весне прогнать Зиму, устраивали веселые гулянья на Масленицу. Прощаясь с Зимой, древние славили Ярилу — бога весеннего солнца и плодородия.

Праздничные традиции

На самом деле Масленица является языческим праздником. Именно в честь весеннего солнца пеклись круглые лепешки из теста, замешанного на воде и пшеничной муке. Впоследствии их заменили кружевные блины. Круглые желтые блины являются символом солнца, а значит, обновления и плодородия. Съесть блин на Масленицу — значит, проглотить кусочек солнца, его тепла, нежности и щедрости.

Выпекание круглых «солнышек» из теста — это еще и своего рода ритуал привлечения солнца. Чем больше будет приготовлено и съедено блинов, тем быстрее начнется весна и тем теплее будут последующие времена года до следующей зимы. Кроме выпекания блинов были и другие масленичные обряды, связанные с поклонением солнцу. Так, например, производились различные ритуальные действия, основанные на магии круга (солнце — круглое). Молодежь, да и взрослые тоже, запрягали лошадей, готовили сани и по несколько раз объезжали село по кругу.

Кроме этого, украшали деревянное колесо яркими лентами и ходили с ним по улице, закрепив на шесте. Во время всеобщих гуляний обязательно водили хороводы, которые тоже являлись ритуалом, связанным с кругом, то есть с солнцем. Символизировал солнце и огонь: русичи зажигали деревянное колесо и катали его по дороге, скатывая с пригорка. Колес зажигали много: того, кто смог прокатить свое колесо без единого его падения, ожидали в текущем году счастье, удача и достаток. Считалось также, что тот, кто плохо веселится на Масленицу, будет неудачлив до следующей Масленицы.

Еще одним непременным участником масленичных гуляний был медведь. Люди надевали на одного из мужчин медвежью шкуру, после чего ряженый пускался в пляс вместе со своими односельчанами. Масленица и медведь — какая между ними связь? Все просто: зимой медведь спит в берлоге, а весной — просыпается. Проснулся медведь — значит, весна пришла. Животные — они ведь все изменения природы нутром чуют. Обрядив мужика в медвежью шкуру, люди угощали его и плясали ритуальные танцы, подражая просыпающемуся после зимней спячки медведю.

Конечно же, изготавливалось чучело Масленицы из соломы, обряженное в женскую одежду. В течение всей масленичной недели чучело Масленицы было главным героем гуляний: его возили с собой, катаясь на санях, и носили, устраивая праздничные шествия. Чучело олицетворяло и сам праздник Масленицы, и злую зиму, смерть. В последний день Масленицы чучело разрывали или, что было чаще, сжигали на ритуальном костре.

Дни масленичной седмицы

Первый день Масленицы - «Встреча». Раньше в деревнях в этот день свёкор со свекровью отправляли невестку на день к отцу и матери, а вечером сами приходили к сватам в гости. Обговаривались время и место гуляний, определялся состав гостей. К этому дню достраивались снежные горы, качели, народные театры - балаганы. Начинали печь блины. Первый блин отдавался малоимущим на помин усопших. В понедельник из соломы, старой одежды и других подручных материалов сооружалось чучело Масленицы, которое насаживали на кол и возили в санях по улицам. 

Второй день Масленицы - «заигрыши». В этот день проходили смотрины невест. Все масленичные обряды, по сути, сводились к сватовству, чтобы после Великого поста люди играли свадьбы. С утра второго дня Масленицы молодые люди приглашались кататься с гор, поесть блинов. Звали родных и знакомых. Для зазывания Масленицы произносили слова: «У нас горы снежные готовы и блины напечены – просим жаловать!» 

Среда Масленицы - «Лакомка». В этот день зять приходил к тёще на блины, которые она сама готовила. Теща демонстрировала расположение мужу своей дочери. 

Четверг – «разгуляй». С этого дня Масленица разворачивалась во всю ширь — гуляли с утра до вечера, плясали, водили хороводы, пели частушки. Народ предавался всевозможным потехам, ледяным горам, балаганам, качелям, кулачным боям, шумным пирушкам. В этот день чтобы помочь солнцу прогнать зиму, люди устраивают по традиции катание на лошадях.

В этот день строили на реках, прудах и полях снежный городок с башнями и воротами, затем ватага разделялась пополам: одни охраняли городок, другие должны были силой взять его.

Пятница 24 февраля - «тещины вечерки». В этот день теща приходила в гости к зятю с ответным визитом (зятья ходили на блины к тещам в среду - «лакомку»), причем со своей родней и подругами. И зять был обязан радоваться. 

На субботу приходятся «золовкины посиделки» (молодые жены звали в гости золовок - сестер мужа - и другую его родню). 
Воскресенье - проводы Масленицы, или Прощеное воскресенье. В воскресенье прощались с зимой, провожали Масленицу и символично сжигали её чучело. В этот день принято просить у знакомых и родных прощения за те, обиды, накопившиеся за весь год.

Наталия Козлова,

Отделение «Филология. Отечественная филология

(язык и литература народов России (мокш/эрз),

русский язык и литература), филологического факультета мордовского университета имени Н.П.Огарёва

школа межэтнической журналистики

«Опыт освещения межнациональных отношений молодыми журналистами» г.Саранск